Beneteau First 18 SE

En Seascape (First) 18 er en utrolig alsidig båd af sin størrelse. Først og fremmest har den et stort åbent cockpit som nemt har plads til 3 voksne, og en kahyt med en 2 meter lang dobbeltkøje. Den har unikke sejlegenskaber: planer i 4-5 m/s og logger nemt 10-12 knob, samtidig med at man har fuld kontrol over båden p.gr.a. den høje skrogstabilitet og dobbeltrorene. Gennakeren hales nemt op og ned i snufferen. Nye sejlere lærer lynhurtigt princippet i at styre efter vinden – en ekstrem simpel og ren form for sejlads. Tilføj tur dimensionen, hvor man genopdager det smukke danske kystlandskab, med dets utallige små bugte og sandstrande. Pak båden på trailer, tag den med på sommerferie, hvad enten turen går nordpå til Skærgården, sydpå til Middelhavet, Vestpå til Bretagne, Østpå til de store polske søer. Mulighederne er uendelige. Eller deltag i meget venskabelige one-design kapsejladser rundt omkring i Europa. Af en lille båd på 18 fod, får man virkelig meget sejlglæde uden arbejde og bøvl, samt oplevelser på vandet man med garanti ikke kan få i en stor båd.

Less is more 🙂

Se mere her

Beneteau First 24

Samme jolle som First 14, men har med ekstra sejlareal, kulfiber mast og spyd til når det skal gå rigtigt stærkt. En simpel jolle der kan plane, har fantastisk handling og kan transporteres nemt, fx på taget af din bil.

Den idelle måde at lære at sejle hurtigere, sjovt, praktisk og sikkert.

Se mere her

Beneteau First 24 SE

Seascape (First) 24 er 18’erens naturlige storesøster. Den har mange af de samme fine småbådsfornemmelser som 18’eren, men med den store forskel, at der kan sove 4 voksne komfortabelt i kahytten, så tursejladsen kan forlænges ud over dags- og weekendture.

Båden er konstrueret utrolig let, vejer ca 950 kg, samtidig har den mere sejlareal and f.ex. end Melges 24, hvilket betyder at båden sejler fantastisk godt i let vejr. Her er måske verdens første turbåd som sejler fremragende i let vind? Det kræver ikke mere end 2-3 m/s, så har man let krængning og rortryk og føler at man sejler 100%. I 4 m/s med gennaker begynder båden at plane, dvs at sejle over sin vandliniefart på knap 6 knob. Der er ikke mange kølbåde der kan følge med Seascape (First) 24 i de konditioner.

Båden har god skrogstabiliet og meget ror-areal med store dobbeltror. Den stikker 2 meter med en 300 kg tung køl, der er konstrueret med skaft i komposit og en blybombe. Selv i frisk vind går det fint at sætte den store 65 kvm gennaker. Her er båden i fuld plan og går let 12-14 knob, ethvert vindpust omsættes til acceleration, hvilket er en stor fordel i fht. at kunne kontrollere bådens kræfter. Man husker Seascapes grundregel nr 1: Sjov = fart + kontrol. I frisk vind på kryds sættes den lille fok, og man tager et reb i 8-10 m/s. Masten bliver trimmet med krumning så storsejlet flades, og forsejlet slækkes en smule, så holdes båden i balance. På tursejlads i frisk eller hård vind, sejles båden overraskende godt for storsejl alene.

Tilrigning og søsætning foregår næsten lige så let som 18’eren, man kan hejse masten 1 m/k og søsætte fra slæbested, dvs man er i princippet uafhængig af faciliteter hvorend man kommer frem. Inkl. trailer vejer båden 1500kg, så der skal blot en mellemstor bil til at trække den komfortabelt.

I 2021 lancerede Seascape/ Bénéteau en First version, hvor båden kommer med alu-rig i stedet for kul-rig. Det giver på mange måde god mening, der er meget lille vægtforøgelse, men forholdsvis stor prisbesparelse.

Se mere her

Beneteau First 27 SE

Seascape 27, eller First 27 Seascape Edition, som den hedder nu, er en trailerbar havkapsejler, og sikkert en af de mindste, hvis ikke den eneste, af slagsen på markedet. Her vil det være godt at huske på, at en Seascape har “mini 650” i blodet- og en mini er trods alt kun 6,50 meter og sejler imponerende rundt på Biscayen og Atlanterhavet.

Mit indtryk efter at have sejlet 27’eren til en del kapsejladser efterhånden, solo og med fuld besætning, fra 0 til 20 m/s, er at den er utrolig søstærk. Den føles altid sikker og eftergivende at sejle, også når man giver den fuld gas, og tingene ikke altid går som planlagt. Forklaringen findes som altid i fysikken, dvs. i designet og konstruktionen. Skroget er bygget let og stærkt, og er vakuum støbt vinylester og glasfiber omkring en divinycel skumkerne. Dobbeltskotter er vakumstøbt i båden. 3 opdriftstanke, der gør båden synkefri, indgår strukturelt, ligesom der er stringers omkring kølboksen. Der er ikke tung bundramme i båden. Kølen hejses og sænkes (svinges agterud) hydraulisk, via en manuel eller elektrisk hydraulikpumpe med overtyksventil, således at kølen giver efter ved grundstødning. Med kølen oppe stikker båden 80cm, dvs. du kan ankre på så lavt vand at det er muligt at “gå i land”.

Båden vejer sejlklar med sejl og motor beskedne 1600 kg, hvoraf de 600kg sidder nede på 2 meter. Skroget er designet super effektivt. Chinen (knækspantet) går i næsten hele bådens længde for at give max vandlinjebredde og skrogstabilitet – bemærk at båden med 2,55 m max bredde er forholdsvis smal. De forreste meter er fyldige for at give god opdrift når der planes. Agterud, rundes bunden harmonisk, faconen ligger godt til krængning op til ca 20 grader, og hækken er helt åben. Dobbeltrorene sørger for at der altid er “fat i vandet” med et effektivt ror-profil. Sådan skal en moderne planende skrogform se ud, man ser det tydeligst nedefra når båden kranes – hydrodynamik handler jo om det der sker under vandet..

Båden er født med “flyvende” kutterstag, hvilket vil sige du sætter en stagfok med “indbygget” forstag (anti-torsionsline) i ca 10 m/s +. Storsejlet, som er med stor kappe, har 3 reb. Så har man et rigtig godt trim til hårdtvejrsejlads, også uden 4-5 folk på kanten. På trods af sin vægt og størrelse føles Seascape 27 altid sikker og robust at sejle, samtidig med at hun er responsiv med fart og sejlglæde også i de lave vindstyrker, hvad enten det er på kryds og slør. Den båd er bare en fornøjelse at sejle !

I forhold til de andre seascapes, er 27’eren altså en mere rendyrket sejlmaskine. Men derfor kan man jo godt bruge den til tursejlads. Den er faktisk en fremragende turbåd, med 4 gode køjer, godt med stuveplads i stikkøjerne og toilet (med indbygget holdingtank) der kan lukkes helt af med magnetdøre. Den lave dybgang med kølen oppe, gør også 27’eren super velegnet til at sejle på opdagelse i det danske kystlandskab med, og til at komme ind på bitte små ankerpladser helt inde i strandkanten. Med kølen oppe ligger båden godt lavt på trailer, så kan din bil trække 2 tons, har du en pakke, hvor du kan vælge kapsejladser eller ferie-destinationer overalt i Europa. Det er tæt på ultimativ frihed 🙂

Se mere her

Beneteau First 30

Den mindste First er tiltænkt som en begynder-jolle, men indeholder alligevel alle First modellernes konstruktionsteknikker og features der gør den helt speciel. En simpel jolle der kan plane, har fantastisk handling og kan transporteres nemt, fx på taget af din bil.

Den idelle måde at lære at sejle sjovt, praktisk og sikkert.

Beneteau First 36

FIRST 36 er udviklet og bygget af Seascape værftet i Slovenien, på en licensaftale fra Beneteau. Seascape har altså fået frie rammer til at udvikle båden efter deres hoved, naturligvis i samarbejde med Beneteau. Især på indkøbssiden, er det en stor fordel at være en del af verdens største værftsgruppe Beneteau. Skibsarkitekt er husarkitekten Sam Manuard (Franskmand og en af de førende Class40 og IMOCA designere, samt designer af alle Seascapes), kompositberegninger er lavet af særdeles kompetente folk fra Pure Engineering i NZ, mens styling er lavet af Beneteau’s faste arkitekt Lorenzo Argento .

Briefet på båden var populært sagt: Den skal ligne en First, og sejle som en Seascape.

Det må man sige er lykkedes, ved at konstruere et skrog der har lånt linier fra de havgående kapsejladsmaskiner Class40 (dog uden scow-bow’s som alle de nye modeller har), og som det på imponerende vist er lykkes at konstruere let. Bare 4,8 tons vejer hun i let udgave (sejlkar). Seascape har sammen med Pure, brugt mange ressourcer på at detaljeberegne alle belastninger i båden, og derudaf fået en laminatplan hvor glasfiberen lægges meget nøjagtig i forhold til belastningerne. Det kan man kun gøre når man bygger med vaccum-infusion, som Seascape altid har gjort. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke er brugt eksotiske materialer som kulfiber eller epoxy. Det er med til at holde prisen under kontrol.

P.gr.a. den høje skrogstabilitet kan hun bære et stort sejlareal: 80 m2 i krydssteller, og imponerende 180 m2 med gennaker oppe. Det giver en umiddelbar ret vild SA/D, sammenlignet med forgængeren First 36.7 (som i parentes bemærket har en meget normal SA/D, også sammenlignet med de nyeste performance cruisers):

“Tricket” er, fuldstændig som med resten af Seascape bådene, at have god kontrol over hestekræfterne, primært p.gr.a. et effektivt skrogdesign med stor skrogstabilitet og 2 dybe ror. Så bliver en planende båd, kontrært til hvad mange intuitivt tænker, på mange måder nemmere at sejle end en deplacement båd. Og en del sjovere selvfølgelig. 2 cifrede hastigheder er normalen, og der er allerede testsejladser hvor farten har ligget stabilt på 15-17 knob. Det er unikt for et 36 fods “flydende sommerhus”, man kan vel ligefrem sige det er en “Worlds First”? På kryds i frisk eller hård luft skal båden trimmes rigtigt, med fladt storsejl, og tvistet fok. Mast og dæk er forberedt til at sætte en kutterfok/stagsejl, så er man rigget til sikker havsejlads i 15 m/s.

Når det kommer til volumen, er båden i en liga for sig selv. Med 3,8 meters bredde, som går langt tilbage, er cockpittet “kæmpestort”. Der er god plads rundt om rattene, og cockpittet er en fornøjelse at “arbejde” i under sejlads, hvad enten det er tur- eller kapsejlads.

Om læ er der bare masser af plads. Indretningen er forholdsvis konventionelt, dog med et par interessante valg: Pantryet har en køleboks “ø” man kan gå rundt om, og som vil fungere som god støtte under sejlads, der er et helt konventionelt kortbords arrangement, og toilet/brus er placeret fremme ved hovedskottet, hvilket giver masser af plads, lys og følelse af rum i salonen. Toilettet er forholdsvis lille, men har det det skal have inkl brus. Agterkahytterne er ligeledes konventionelle med en dobbeltkøje og skab. Men de er store, der skal ikke kravles eller dukkes nakke her. Dobbeltkøjen kan “foldes” til en enkeltkøje, så man får extra stuveplads på dørken, hvis man ønsker. Endelig har man valgt et traditionel kortbords arrangement hvor man kan sidde med lap-top osv. Det er muligt ved at toilettet er placeret fremme.

Se mere her

Beneteau First 44

Samme jolle som First 14, men har med ekstra sejlareal, kulfiber mast og spyd til når det skal gå rigtigt stærkt. En simpel jolle der kan plane, har fantastisk handling og kan transporteres nemt, fx på taget af din bil.

Den idelle måde at lære at sejle hurtigere, sjovt, praktisk og sikkert.

Se mere her

 

Beneteau First 53

Den mindste First er tiltænkt som en begynder-jolle, men indeholder alligevel alle First modellernes konstruktionsteknikker og features der gør den helt speciel. En simpel jolle der kan plane, har fantastisk handling og kan transporteres nemt, fx på taget af din bil.

Den idelle måde at lære at sejle sjovt, praktisk og sikkert.

Se mere her

Ekspertservice og Support

Udover salg af sejlbåde tilbyder vi også omfattende service, reparation og sejlerkurser. Vores dedikerede team står altid klar til at hjælpe dig med alt fra vedligeholdelse til navigation, så du kan nyde din sejlbåd fuldt ud.

Eksklusivt Design

Vores sejlbåde skiller sig ud med deres eksklusive design og avancerede teknologi. Fra det elegante eksteriør til det luksuriøse interiør er hver detalje omhyggeligt udformet for at give dig den ultimative sejloplevelse.

Interesseret i vores både?

Kontakt os i dag for at høre mere om vores sejlbåde, service og sejlerkurser.